Restaurering af Kaare Klints maleri

Maleriet var en gave til Mogens Koch og Ea Varming ved deres bryllup i 1927. Kaare Klint malede det under hans ophold på Java.
Han malede det i oliefarver på hørlærred monteret på en blændramme af fin kvalitet. Motivet gengiver et af granitrelieffer, der pryder Borobudur-templet. (1)

Skærmbillede 2015-12-04 kl. 23.48.17Forside (tv) Bagside (th)

Maleriet var utrolig velbevaret, men havde en belægning af tobaksrøg, der gav en gullig tone til hele motivet.
Det raffinerede spil mellem de originale kølige og varme farver og var derfor skæmmet og maleriets motiv fremstod, på grund af det, mindre effektfuld.
Maleriet har imidlertid en særegenhed; på maleriets bagside, kan man iagttage det samme motiv som på forsiden bare ufærdigt. Man ved ikke hvorfor Klint malede det samme motiv på for- og bagsiden. Man kan antage at han startede med at male på den ene side af lærredet, men efterfølgende besluttede sig for at starte forfra på den anden side.
Det særlige ved dette er, at det ikke drejer sig om en skitse, men et maleri, der ikke blev malet færdigt.
På begge sider er lærredet gjort klart med en hvid grundering, så opbygningen af maleriets lag er det samme.

Skærmbillede 2015-12-04 kl. 23.49.21             Under overfladerensning (tv) – Detalje af det rensede område (th)
Fotos: Elisabetta Bosetti Restauro

(1) GORM HARKÆR, Kaare Klint, Klintiana, København, 2010

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s